Liceum czy Technikum

blog-image

Chcesz być Programistą, Inżynierem, a może Lekarzem lub Prawnikiem? Sprawdź czy lepsze Dla Ciebie jest Liceum czy Technikum!

Niedawna reforma szkolnictwa zlikwidowała gimnazja, wydłużając tym samym szkołę podstawową do 8 klas. Tak więc, uczeń klasy ósmej szkoły podstawowej musi podjąć razem z rodzicem decyzję wyboru 4-letniego Liceum lub 5-letniego Technikum. Jest to ważna decyzja jeżeli mamy już zarys kariery zawodowej dla naszego dziecka. Przykładowo powinniśmy wybrać Liceum, jeżeli chcemy aby nasza pociecha była lekarzem lub prawnikiem. Jeżeli natomiast chcemy, aby nasze dziecko rozwijało się w bardzo dobrze płatnej branży IT (branży informatycznej), to dobre Technikum Informatyczne będzie zdecydowanie lepszym wyborem od Liceum. W poniższym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości, jeżeli wahają się Państwo czy wybrać Liceum czy Technikum.

Liceum a Technikum - RÓŻNICE

Jakie są różnice między Liceum, a Technikum? Po reformie szkolnictwa zmieniła się tylko długość trwania Liceum i Technikum. Od roku szkolnego 2019/2020 rekrutacja będzie prowadzona do 4-letniego Liceum i 5-letniego Technikum. Tak więc, dalej Technikum trwa rok dłużej od Liceum. Jeżeli chodzi o program, to również nic się nie zmieniło. Technikum jest nadal szkołą średnią o profilu technicznym, gdzie oprócz matury jest również egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Natomiast Liceum przygotowuje tylko i wyłącznie do matury.

Technikum od dobrych kilku lat wypadło z łask i straciło dobrą opinie. Przyjmuje się, że do Technikum idą dzieci mniej zdolne, które nie dostały się do Liceum. Oczywiście po części jest to prawdą, gdyż dużo Techników jest na niskim poziomie jeżeli chodzi o wyniki maturalne i ogólny poziom nauczania. Jeżeli wybierzemy Technikum z przygotowaniem do zawodu “technik hotelarstwa” lub “technik architektury krajobrazu”, to nie możemy liczyć na przebieranie w ofertach pracy i godziwe zarobki.

Liceum a Technikum - MATURA

Co lepiej przygotowuje do matury? Liceum czy Technikum?

Jeżeli chodzi o zdawalność matury, to od zawsze absolwenci Liceum mają większą procentową zdawalność od absolwentów Technikum. Na przełomie ostatnich kilku lat średnia różnica w zdawalności pomiędzy tymi dwoma grupami wyniosła 16%. Poniżej procentowy wykres zdawalności matury z ostatnich kilku lat na podstawie danych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Technika odznaczają się mniejszą zdawalnością matur, gdyż do większości Techników idą uczniowie mniej zdolni z gorszymi wynikami w nauce. Dobre Technika Informatyczne/Mechatroniczne stanowią zdecydowaną mniejszość wśród Techników. Z kolei w Liceum uczeń przez cały okres otrzymuje wiedzę, przeznaczoną do zdania wybranych przedmiotów na maturze. Idąc do dobrego Liceum osiąga się lepsze wyniki maturalne od uczniów Technikum. Wynika to z faktu, że uczniowie Liceum uczą się tylko i wyłącznie pod maturę. Tak więc, Liceum lepiej przygotowuje do matury niż Technikum.

Matura, a praca po Liceum i Technikum

Niestety po wszystkich latach nauki w Liceum, taka osoba nie ma większych kompetencji przydatnych na rynku pracy. Po Liceum trzeba iść na studia wyższe, na których również przeważa teoria nad praktyką. Jednak w celu zdobycia zawodu jako lekarz, dentysta, czy prawnik, konieczne jest ukończenie renomowanej uczelni wyższej, na którą możemy się dostać tylko i wyłącznie mając wysokie wyniki z matury. Z kolei do pracy w branży IT (informatycznej) nie jest wymagane ukończenie renomowanej uczelni technicznej. Pracodawcy od kilku dobrych lat żądają od absolwentów doświadczenia i praktycznej wiedzy. Pracodawcę guzik obchodzi nasz wynik z matury oraz ocena na dyplomie renomowanej technicznej uczelni wyższej.

Publiczne uczelnie dają studentom ogrom wiedzy teoretycznej oraz namiastkę wiedzy praktycznej. Tak więc, sam student musi zadbać o zdobycie doświadczenia i wiedzy praktycznej podczas studiów. Natomiast absolwent DOBREGO Technikum Informatycznego, posiada już doświadczenie i wiedzę praktyczną. Z kolei studentowi jest najtrudniej zdobyć pierwsze wartościowe zawodowe doświadczenie, gdyż mamy tutaj przypadek błędnego koła. Każdy pracodawca żąda doświadczenia i dlatego bardzo ciężko jest znaleźć studentowi pierwszą pracę, czy też staż w zawodzie.

Jakie wybrać Technikum?

Jeżeli uczeń zdecyduje się na Technikum, to pozostaje wybór placówki i profilu zawodowego. Tak jak wspominaliśmy już w artykule, Technika są na bardzo zróżnicowanym poziomie. Jedne oferują kierunki kształcenia na “technika hotelarstwa”, “technika obsługi turystycznej” czy też “technika logistyka”, natomiast inne oferują takie profile zawodowe jak “technik informatyk” czy też “technik mechatronik”. Jakie więc wybrać Technikum? Jeżeli chcemy po Technikum dalej się uczyć, rozwijać i robić karierę zawodową, to zdecydowanie należy wybrać Technikum o DOBREJ renomie z pożądanymi na rynku pracy profilami kształcenia, takimi jak “technik informatyk”, “technik teleinformatyk”, czy też “technik mechatronik”.

Informatyka w Technikum / Technikum a Programowanie

Jeżeli chcemy pracować w branży IT (informatycznej), a nie mamy w okolicy sensownego Technikum Informatycznego, to lepiej jest wybrać Liceum o dobrym profilu informatycznym. Nawet najlepsze Liceum w okolicy może mieć informatykę na bardzo niskim poziomie. Dlatego należy zweryfikować czy informatyka w danym Liceum jest na przyzwoitym poziomie. Jeżeli trafimy na dobrego i wymagającego nauczyciela informatyki w Liceum (co jest niestety rzadkością, ze względu na bardzo niskie zarobki nauczycieli informatyki), to poznamy podstawy programowania strukturalnego w języku C++, podstawy tworzenia stron internetowych oraz podstawy baz danych. Dla porównania przedstawiamy poniżej wymagane umiejętności na egzaminie zawodowym dla “technika informatyka” (źródło: Informator opracowany przez Centralną Komisję Edukacyjną):

  • Programowanie aplikacji desktopowych, internetowych i mobilnych,
  • Projektowanie, tworzenie, administracja i użytkowanie baz danych,
  • Projektowanie, tworzenie i administracja stronami WWW oraz systemami zarządzania treścią,
  • Wykonywanie oraz eksploatacja sieci LAN (lokalnych sieci komputerowych),
  • Montowanie i eksploatacja systemów komputerowych i urządzeń peryferyjnych.

Co więcej, w ramach Technikum odbywają się również obowiązkowe praktyki zawodowe. Tak więc,20-letni uczeń po 5 latach technikum ma wiedzę, która daje mu realną wartość na rynku pracy. Oczywiście dużo zależy od samego ucznia i jego zaangażowania w naukę. W dzisiejszych czasach nie trzeba kończyć studiów wyższych, żeby być programistą. Na dobry start, wiedza zdobyta w DOBRYM Technikum Informatycznym jest wystarczająca do rozpoczęcia pracy jako programista. Programiści dokształcają się najczęściej sami w domu, a nie idąc na dodatkowe studia informatyczne. Uczniom Technikum ( a także uczniom szkoły podstawowej) polecamy pozalekcyjne kursy programowania z branży IT, które obejmują wiedzę i nowoczesne technologie, których brakuje w Liceach i Technikach (między innymi aplikacje webowe w języku JAVA, obiektowe podejście do programowania oraz dobre praktyki programistyczne).

Technikum Mechaniczne / Technikum Elektryczne

Jeżeli natomiast uczeń lubi majsterkować i ma “smykałkę w ręku” do samochodów lub innych maszyn, to są również Technika kształcące do zawodu “technik mechanik” czy też “technik elektryk”. W dzisiejszych czasach dobrzy mechanicy i elektrycy zarabiają zdecydowanie lepiej od absolwentów uczelni nietechnicznych. Jeżeli uczeń słabo sobie radzi w nauce, ale za to ma zamiłowanie do majsterkowania, to “technik mechanik” lub “technik elektryk” może liczyć na pewną i godziwą pracę.

Jakie wybrać Liceum i jaki wybrać profil klasy?

Jeżeli uczeń zdecydował się na wybór Liceum, to oznacza, że albo chce pracować w branży nietechnicznej (lekarskiej, prawniczej czy też ekonomicznej), albo chce pójść na uczelnię wyższą, gdzie wymagane są wysokie wyniki z matury. Tak jak wspominaliśmy wcześniej, Liceum przygotowuje tylko i wyłącznie do matury. Przed uczniem pozostaje więc wybór konkretnego Liceum i profilu klasy. Jakie wybrać Liceum?Takie, które przygotuje nas najlepiej do zdania zadeklarowanych przedmiotów maturalnych. Jedno Liceum może przygotować lepiej do zdania matury z Biologii i Chemii, natomiast drugie Liceum może przygotować lepiej do zdania matematyki i fizyki. Należy więc to zweryfikować. Jak to zrobić? Pytając starszych znajomych w Liceach oraz szukając informacji i opinii na forach i w internecie. Co więcej, niektóre Okręgowe Komisje Egzaminacyjne (OKE) umieszczają wyniki maturalne z każdego przedmiotu wszystkich szkół w swoim okręgu. Między innymi OKE w Łodzi umieszcza takie statystyki ze swojego okręgu ( czyli wyniki maturalne każdej ze szkół w województwach lubuskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim).

Od wybory profilu klasy uzależnione są przedmioty, do których uczeń będzie przystępował na maturze. Przykładowo profil biologiczno-chemiczny (tak zwany BIO-CHEM) przygotowuje do matury rozszerzonej z Biolgii i Chemii, tak więc przygotowuje do aplikowania na studia lekarskie/weterynaryjne. Z kolei profil politechniczny (MAT-FIZ-CHEM bądź MAT-FIZ-INF) przygotowuje do aplikowania na studia techniczne.

Absolwent Liceum nie posiada żadnej wiedzy praktycznej, tylko i wyłącznie wiedzę wymaganą na maturze. Należy zadać sobie pytanie, co daje nam dobrze zdana matura. Otóż dobry wynik maturalny daje nam możliwość studiowania na mniej lub bardziej “renomowanej” uczelni wyższej. A co jeśli ta uczelnia wyższa nie gwarantuje nam wcale godziwej pracy zgodnej z wykształceniem? Czy okazuje się wtedy, że nasze 17 lat nauki (8 lat podstawówki, 4 lata liceum i 5 lat na uczelni wyższej) nie zagwarantowało nam godnej pracy? Dlatego warto się zastanowić czy poświęcać te 4 lata Liceum na wyłączną naukę do matury, jeżeli nie mamy pomysłu na naszą przyszłą karierę zawodową.

Liceum czy Technikum - PORADY

Przy wyborze “Liceum czy Technikum”, uczeń wraz z rodzicem powinni wspólnie się zastanowić, jaki obrać dalszy kierunek kształcenia. Oczywiście uczeń 8 klasy podstawowej ma prawo nie mieć pomysłu na swoją karierę zawodową (i ma to miejsce w 99-procentach, gdyż nie każdy uczeń pochodzi z rodziny prawników, gdzie bycie prawnikiem to tradycja rodzinna). Dziś uczeń może chcieć być strażakiem, jutro lekarzem, a ostatecznie może zostać programistą. Los bywa na prawdę przewrotny. Dziecko w tym wieku nie ma wyobrażenia i wiedzy, jak wygląda realna praca zawodowa w danej branży. Doradztwo zawodowe w szkołach jest na bardzo niskim poziomie i jest oderwane od rzeczywistości. Jak więc dokonać wyboru? Otóż sprawdzając dwa aspekty: predyspozycje ucznia oraz aktualny RYNEK PRACY.

Jak sprawdzić predyspozycje ucznia? Jeżeli dziecko bardzo dobrze sobie radzi z logicznym i analitycznym myśleniem oraz ma dobre oceny z matematyki, to znak, że ma predyspozycje do branży technicznej, informatycznej i ekonomicznej. Jeżeli natomiast uczeń nie radzi sobie najlepiej z przedmiotami ścisłymi, ale ma za to bardzo dobrą pamięć i nie mdleje na widok krwi, to znak, że ma predyspozycje do branży lekarskiej (gdzie proces kształcenia polega w głównej mierze na nauce na pamięć). Jeżeli natomiast dziecko jest bardzo pracowite, to ciężką pracą można osiągnąć sukces nawet bez najlepszych predyspozycji. Jednak bez ciężkiej pracy, zaangażowania i odrobiny szczęścia, nawet najlepsze predyspozycje nie gwarantują osiągnięcia sukcesu w karierze zawodowej.

Predyspozycje i upodobania ucznia szkoły podstawowej, można również sprawdzić zapisując dziecko na dodatkowe zajęcia pozalekcyjne z różnych dziedzin. Szkoła podstawowa trwa teraz 8 lat i przykładowo między 4, a 8 klasą można już  śmiało zapisywać dziecko na kursy programowania czy też kursy IT dla dzieci i młodzieży. Jeżeli dziecku się nie spodoba i nie będzie sobie radziło na takich zajęciach, to przynajmniej będziemy wiedzieli, że branża IT nie jest dla niego. Jeżeli jednak okaże się, że uczniowi bardzo podobają się takie zajęcia, to możemy wtedy dziecko świadomie kierować i kształcić w  kierunku bardzo dobrze płatnej branży IT (informatycznej).

A co w przypadku, gdy predyspozycje i upodobania ucznia są na podobnym poziomie w każdej dziedzinie? Wtedy i również w każdym innym przypadku należy sprawdzić aktualny RYNEK PRACY. To powinien być nasz kluczowy aspekt przy wyborze dalszej ścieżki kształcenia. Gdyż możemy się ciężko uczyć całe nasze dzieciństwo i młodość, aby trafić do naszej wymarzonej branży, która może niestety nie oferować zadowalających zarobków i komfortu pracy. Dla przykładu podamy średnie zarobki lekarzy, inżynierów budownictwa i programistów na podstawie naszej wiedzy i portali zarobki.pracuj.pl oraz wynagrodzenia.pl. Średnie zarobki lekarzy w Polsce wynoszą około 3700 zł brutto, kolejno inżynierów budownictwa około 4800 zł brutto, a średnie zarobki programistów około 7000 zł brutto. Pamiętajmy, że są to średnie zarobki, więc część pracowników zarabia mniej, a część więcej. Wszystko zależy od branży, miasta i doświadczenia pracownika. Jednak w większości branż płace wzrastają bardzo powoli wraz z doświadczeniem pracownika. 26-letni lekarz rezydent zaraz po studiach, może liczyć na zarobki w granicach 3000-4000 zł brutto i tak na prawdę może liczyć na zarobki w granicach 4000-5000 zł brutto dopiero będąc po specjalizacji, czyli mając około 35 lat. Natomiast 26-letni programista, który skończył Technikum Informatyczne i pracował w zawodzie podczas studiów zaocznych, w wieku 26 lat jest już specjalistą w branży IT i zarabia w dużym mieście powyżej 10000 zł brutto. To jest tylko przykład pokazujący, jak bardzo różnią się zarobki w różnych branżach. Ja sam, jako autor tego artykułu, pracuję w branży IT i w wieku 26 lat mam 5-cyfrowe zarobki. Moi rodzice są natomiast lekarzami,  a jednak wybrałem branżę IT ze względu na moje predyspozycje i wiedzę o zarobkach w branży lekarskiej (które nie powalają na kolana, biorąc pod uwagą bardzo trudne studia lekarskie). Dlatego nieskromnie zachęcam do branży IT i przekrojowych kursów z programowania, sieci komputerowych i cyberbezpieczeństwa, które przeprowadza w całej Polsce Akademia Informatyki.